جایگاه پایانه‌های نفتی ایران در افق 1404


در دوران پسابرجام شرکت پایانه‌های نفتی ایران تلاش خود را برای توسعه فعالیت‌های این شرکت شدت بخشیده است، تکمیل پروژه‌های فعال در پایانه نفتی نکا در شمال کشور برای ازسرگیری سوآپ و حتی توسعه سوآپ، تعمیر و نوسازی ناوگان شناورهای موجود در پایانه خارگ و همچنین بازسازی اسکله آذرپاد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اسکله‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران از جمله این اقدامات بوده است. این در حالی است که در دوران تحریم‌ها همواره تصور می‌شد اسکله آذرپاد از دست رفته است. از جمله دستاوردهای شرکت پایانه‌های نفتی ایران در این دوران را می‌توان صادرات هفت میلیون بشکه نفت در یک روز نامید، رقمی که حتی پیش از اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران بی‌سابقه بود. پروژه‌های این شرکت برای توسعه پایانه‌های صادراتی نفت در افق ۱۴۰۴ و همچنین در دوران پسابرجام گستردگی بسیاری در سواحل جنوبی کشور دارد. از گوی‌های شناور صادراتی در فازهای مختلف پارس جنوبی گرفته تا پایانه جامع صادراتی جاسک مصادیقی از تلاش این شرکت برای توسعه پایانه‌های شرکت است. با اجرای سند چشم‌انداز بیست ساله، ایران در افق ۱۴۰۴، در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به مقام نخست در منطقه خواهد رسید. این سند در بخش‌های مختلف در سال ۱۳۸۴ تدوین شده که از مهم‌ترین این بخش‌ها می‌توان به صنعت نفت اشاره کرد.

چشم‌انداز صنعت نفت در «سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴» بر مبنای تبدیل ایران به اولین تولید‌کننده محصولات پتروشیمی در منطقه از لحاظ ارزش، دومین تولید‌کننده نفت در اوپک، سومین تولید‌کننده گاز در جهان و اخذ جایگاه اول فناوری نفت و گاز در منطقه ترسیم شده است. یکی از سیاست‌های صنعت نفت در این سند، تاثیرگذاری در مدیریت بازار نفت و گاز منطقه و استفاده از موقعیت ژئوپلیتیک کشور در حمل و انتقال نفت‌خام و فرآورده‌های آن، گاز طبیعی و مواد پتروشیمی است.

از آنجا که وظیفه انتقال نفت خام به نفتکش‌ها برعهده شرکت پایانه‌های نفتی ایران است، نقش این شرکت در رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

شرکت پایانه‌های نفتی ایران در راستای چشم‌انداز بیست ساله کشور و همچنین اهداف و سیاست‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرده و برای تعیین و کسب جایگاه و سهم شایسته ایران در جهان گام بر می‌دارد تا در مسیر رشد، توسعه و تعالی پایدار اقتصادی و اجتماعی کشور با کمک تدوین و اجرای یک استراتژی اثر بخش حرکت کند.

این شرکت برای رسیدن به اهداف خود در سند چشم‌انداز، استراتژی اصلی خود را بر سه اصل مهم دستیابی به جایگاه نخست پایانه‌های نفتی در سطح منطقه خلیج فارس و خاورمیانه، تبدیل شدن به یکی از سه پایانه نفتی برتر جهان از نظر ظرفیت، دقت، کیفیت، سرعت و ایمنی عملیات و همچنین ارتقای توانایی مالی و قابلیت‌های تخصصی، فنی و مدیریتی پایه‌گذاری کرده است.

شرکت پایانه‌های نفتی در راستای سند چشم‌انداز بیست ساله ایران و صنعت نفت اقدام به طرح‌ریزی استراتژیک خود کرده و در جهت نیل به اهداف آرمانی در مسیر چشم‌انداز متعالی خود، ماموریت خود را تدوین کرده است. یکی از این استراتژی‌ها، پشتیبانی و کمک به تداوم پایدار تولید نفت و گاز کشور، از طریق فرآیندهای عملیات دریافت، ذخیره‌سازی، اختلاط، اندازه‌گیری و سنجش کمی و کیفی، بارگیری و تخلیه (صادرات و واردات) نفت خام و مواد نفتی تولیدی و مبادله‌ای (SWAP)، عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش است که از نظر سیاسی قدر ایران را در مبادلات نفت خام بالا خواهد برد. همچنین تکمیل و ارتقای زنجیره‌ ارزش نفت و گاز کشور و ایفای نقش شایسته در پایداری و انعطاف‌پذیری بهینه‌ زنجیره تامین انرژی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی از مهم‌ترین سیاست‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ است.


پایانه خارگ

آماده برای پساتحریم


سیدپیروز موسوی در مصاحبه با «فرهیختگان» با اشاره به اینکه فعالیت‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران در سال ۹۴ پیشرفت خوبی داشته است، گفت: «با توجه به اینکه فعالیت ما در دوران تحریم‌ها محدود شده بود، در سال ۹۴ فعالیت خود را برای بازسازی و بهسازی تاسیسات متمرکز کردیم و برای همراه شدن با سیاست‌های وزارت نفت و افزایش صادرات برای دوران پساتحریم برنامه‌ریزی کردیم.» وی ادامه داد: «۲۵ اسفند ۹۴، کار نوسازی پهلوگاه‌ها تکمیل شد و پهلوگاه شماره ۷ به سرویس درآمد و پهلودهی به کشتی در این پهلوگاه انجام شد.» وی با اشاره به آمادگی شرکت پایانه‌ها گفت: «ما آمادگی کامل داریم تا بر طبق برنامه بارگیری‌هایی که از سوی امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ابلاغ می‌شود، کار بارگیری و صادرات نفت را انجام دهیم.» موسوی با اشاره به اینکه فعالیت‌های نوسازی و تعمیراتی که در چند سال اخیر انجام شده بی‌سابقه بوده است، گفت: «در حال حاضر اسکله T، ۶ پهلوگاه، اسکله آذرپاد و سه پهلوگاه آماده به کار دارد که به معنای استفاده از همه پهلوگاه‌های پایانه خارگ است.» وی ادامه داد: «شرکت پایانه‌های نفتی ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی منحصربه‌فرد است، به‌طوری که در بخش دریایی در سیستم‌های Pilotage یا راهنمای کشتی شاید تنها جایی باشد که پایلوت کشتی را خود شرکت انجام می‌دهد و نیروهای متخصص نیز برای آینده آموزش داده شده‌اند. همچنین ۹۰ درصد تعمیرات گوی‌های شناور کشور از سوی شرکت پایانه‌ها تعمیر و راهبری می‌شود که عملیات تعمیر و نگهداشت و همچنین بهره‌برداری آن از پیچیدگی خاصی دارد و شرکت در این زمینه صاحب سبک است و آمادگی ارائه مشاوره در این زمینه نیز دارد. وی همچنین به تنوع سیستم‌های اندازه‌گیری در شرکت پایانه‌ها اشاره کرد و گفت: «مجهزترین و متنوع‌ترین سیستم‌های میترینگ در این شرکت وجود دارد.»

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از عملیات‌های ترمیم خطوط لوله تحت اختیار این شرکت یاد کرد و گفت که برای ارزیابی وضعیت خطوط لوله به‌ویژه خطوط لوله زیردریایی دو پروژه بازرسی خارجی و داخلی خطوط لوله را انجام دادیم. بازرسی خارجی نقاط بحرانی را مشخص کرد و تا پایان خرداد ۹۵ برای رفع آبشستگی‌هایی که زیر این نقاط بحرانی اتفاق افتاده است، پیمانکار بر اساس مناقصه مشخص می‌شود.

برای بازرسی بخش داخلی نیز، پیمانکارعملیات توپکرانی انتخاب شده و تا قبل از پایان سال گذشته بررسی‌های لازم انجام شد و ظرف ۲۰ روز تا یک ماه آینده عملیات توپکرانی آغاز می‌شود. دو مورد از این خطوط لوله‌ها از سال ۸۶ و سه خط هم در ۲۰ سال گذشته توپکرانی نشده بود. سید پیروز موسوی همچنین از سه خط لوله‌ای گفت که به اس پی ام‌های جزیره خارگ متصل می‌شوند و در دهه ۶۰ از سرویس خارج شده و نفت در آنها محبوس شد. وی در این باره گفت: «با همراهی مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی، مدیریت نظارت بر تولید و HSE شرکت ملی نفت ایران قرار است با تامین اعتبار پروژه‌ای برای تخلیه این نفت که کار بسیار حساسی است، انجام دهیم.»


گزارش: مینا کرمی


 

جایگاه پایانه‌های نفتی ایران در افق ۱۴۰۴
http://www.naftnews.net/view/17673/جایگاه-پایانه‌های-نفتی-ایران-در-افق-۱۴۰۴
http://www.naftnews.net/rss.html
نفت نیوز

ثبت دیدگاه


+ 3 = 7